Паспорт екологічної стежки

Перспективною формою організації навчально-виховного процесу з екології є створення екологічної стежки.  Щоб проводити екскурсії на екологічній стежці, її треба правильно облаштувати. Основними функціями екологічної стежки є навчальна – формування в учнів навичок перенесення екологічних знань у реальне життя; розвивальна – формування екологічної свідомості, культури, формування екологічного мислення як складової загальної культури; виховна – залучення учнів до спілкування з природою.

Паспорт екологічної стежки

 Розташування

 Територія мікрорайону Ювілейний, лісовий масив Рівні. Проїзд не потрібен.

Землекористувач

 Куп’янська міська рада народних депутатів, державне підприємство Куп’янський лісгосп.

Наявність постанов органів влади про створення екологічної стежки

Рішення знаходяться в стадії розробки.

Значення екологічної стежки

Просвіта, навчання, виховання з питань охорони оточуючого середовища.

Короткий опис маршруту

 Протяжність екологічної стежки 2,5 км. Починається біля Куп’янської загальноосвітньої школи №4 ім.  Героя .Радянського Союзу М.Ф. Хімушина  , через алею кленів, тополів, ясенів, через мікрорайон Ювілейний проходить до лісового масиву Рівні, листяного лісу..Там знаходиться лісове джерело, колонія мурах, росте чимало лікарських рослин. Тут обладнано місце для відпочинку.

Історичні відомості про навколишнє середовище

 Мікрорайон Ювілейний почав інтенсивно розбудовуватися в 80-х роках минулого століття, до того часу тут були поля і сади, які належали місцевій школі — інтернату. Лісовому масиву Рівні понад 70років.

Стан екологічної стежки

 Задовільний.

Режим користування

 Забороняється рвати квіти, кидати сміття. Дозволяється вивчення флори і фауни, проводити спостереження за природою.

Необхідні заходи

Збільшити кількість щитків з описом екскурсійних об’єктів, встановити природоохоронні знаки, продовжити розчищення території навколо джерела, постійно слідкувати за станом стежки.

Охорону маршруту здійснює

 Учні Куп’янської загальноосвітньої школи №4 ім.  Героя .Радянського Союзу М.Ф. Хімушина  , вихованці екологічного клубу «Ластівка».

Маршрут розроблений

Методист станції юних натуралістів Каменюка Людмила Анатоліївна, вчитель біології Куп’янської загальноосвітньої школи №4 імені Героя Радянського Союзу М.Ф. Хімушина Голуб Галина Михайлівна.

Додаток

 Картосхема маршруту, матеріали до проведення екскурсій для дітей різного віку, мультимедійна презентація екологічної стежки.

Консультант

 Вчитель географії  Купянської загальноосвітньої школи №4 ім.  Героя .Радянського Союзу М.Ф. Хімушина  Ляшенко К.О.

Екскурсії екологічною стежкою проводяться вчителем Г.М. Голуб та членами екологічного клубу.  Перед початком екскурсії обговорюється маршрут,  ставляться завдання у відповідності до мети. Метою цих екскурсій є: навчити учнів визначати екологічний стан окремих компонентів природи й довкілля лісопаркової зони міста, проводити прості екологічні спостереження, моніторинги; навчити переносити набуті знання в реальні життєві умови.   Після проведення екскурсії за вибраними об’єктами на екологічній стежці  учні самостійно формулюють висновки на основі отриманих результатів щодо екології досліджуваних видів рослин і тварин.

 Зміст і маршрут екологічних екскурсій може бути різноманітним  Тематика є такою:

  1. Екологічний моніторинг лісопаркової зони.
  2. Екологічні зв’язки людини і рослин .
  3. Аудит джерела в лісопарковій зоні.
  4. Комахи лісосмуги та сусіднього лісу.
  5. Людина і тварини лісу.
  6. Практичне значення птахів .

Обладнання: блокнот для нотаток, олівці, лінійки, по можливості, біноклі.

Завдання екскурсії:

  1. Пройдіть екскурсійним маршрутом.
  2. Зберіть і опрацюйте матеріали екскурсії.
  3. Зробіть висновки про екологічний стан довкілля.
  4. Запропонуйте пропозиції щодо покращення екологічного стану досліджуваного природного комплексу.

Перед проведенням екологічної екскурсії проводиться інструктаж. Учням пропонується самостійно розробити пам’ятку – пораду щодо спостережень за живими об’єктами. Роль учителя полягає в організації обговорення, у корегуванні, доповнені, з’ясуванні правил екологічної поведінки у природі. Наводимо орієнтовну пам’ятку-пораду щодо спостереження за життям мурашника:

Правила поведінки:

Увага! Спостереження проводять тихо, не створюючи шуму.

  1. Підходити близько до мурашника забороняється.
  2. Укажіть місце розташування мурашника.
  3. Проведіть його заміри.
  4. Спостерігайте за мурашками, вивчить їх кормову ношу, стежки.
  5. Простежте за активністю мурашок у різний час доби протягом 10-15 хв. Зафіксуйте час спостережень.
  6. Подібні спостереження проведіть протягом декількох днів (у різну погоду). Як змінюється активність.
  7. Систематизуйте результати спостережень у вигляді таблиці.

В нашій школі учні і вчителі здійснюють наукові дослідження, розробляють екологічні проекти, упроваджують їх у реальне життя.   Навчання екологічної етики учнів червоною ниткою проглядається в конкурсах, подіях, акціях, проведених колективом однодумців.                                                                                                 

Використані джерела

  1. https://www.slideshare.net/ssusere62942/ss-55349170
  2. nvk48.ks.ua/index.php/…/ekolohichne-vykhovannia